اولین و مهمترین اصل بازاریابی این است: مشتری خود را بشناس. وقتی بفهمیم مشتریان چگونه فکر می کنند و چه چیزی دوست دارند میتوانید برای ارتباط با آنها در مورد محصول یا خدماتی که میخواهید بخرند راههای مناسب و جذابی پیدا کنید. با شناخت مشتری در بازاریابی همراه باشید:
باید مشتریانتان را در دو سطح بشناسید: از لحاظ منطقی: یعنی جنبه ی عملی و از لحاظ غیر منطقی: یعنی جنبه احساسی تصمیم گیری هنگام خرید. در هر خرید چه خرید سودا باشد یا برنامه نرم افزاری، خدمات مشاوره، کتاب، قطعه تولیدی و…. هر دو عنصر منطق و احساس دخالت دارد.
مطمئن باشید که شناخت مشتری خود یکی از اصول و مفاهیم بازاریابی است؛ پس برای آنکه واقعاً مشتریان را بشناسید باید جواب دو سوال را پیدا کنید:
مشتریان درباره محصول شما چه حسی دارند
آیا در آنها احساس خوبی به وجود می آورد؟ خصوصیاتش را دوست دارند؟ و آیا آنچه را محصول شما باعث می شود در مورد خودشان احساس کنند دوست دارند؟
درباره محصول شما چطور فکر می کنند
آیا آن را درک میکنند؟ فکر میکنند از نظر مشخصات و فواید به محصولات رقیب برتری دارد و می تواند نیازهایشان را برطرف کند؟ احساس می کنند محصول شما با توجه به فواید و قیمتش ارزش خرید را دارد؟
گاهی برای مشتریانی که قصد دارید محصول خود را به آنها بفروشید یکی از این دو جنبه ارزش بیشتری دارد. در سایر موارد هر دو جنبه اهمیتی یکسان دارند. در مورد مشتریان شما کدام حالت صادق است؟
باید یکی از سه رویکرد زیر را استفاده کنید
رویکرد اطلاعاتی
مشتریان شما وقتی از این روش استفاده می کنند که بخواهند بر اساس منطق خرید کنند. بسیاری از بازاریاب های بین شغلی نیز همین روش را به کار می برند. در این روش محصول را نشان می دهید و از فواید آن حرف میزنید.
هنگام استفاده از این رویکرد مقایسه با بدترین محصولات رقیب فکر خیلی خوبی است. وقتی از این روش استفاده کنید که فکر می کنید خریداران در مورد محصول، با دقت، با فکر و آگاهانه تصمیم میگیرند؛ یا زمانی که شواهد قوی مبنی بر این دارید که قصد دارند محصولات یا خدمات شما را به جای رقبا انتخاب کنند.
استراتژی بازاریابی محتوایی: راهنمای گام به گام تدوین استراتژی تولید محتوا
خدمات مشتریان، پشتیبانی مشتریان و موفقیت مشتریان؛ تفاوت در چیست؟
محصول ,فکر ,مشتری ,بازاریابی ,مشتریان ,مورد ,در بازاریابی ,از این ,در مورد ,محصول شما ,می کنند
درباره این سایت